Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa S19 Lublin - Lubartów. Obwodnica w Niemcach ma być gotowa w 2024 r.

Artur Jurkowski
Do 2024 r. droga krajowa nr 19 między Lublinem a Lubartowem o długości 23,8 km zmieni się w dwujezdniową trasę ekspresową
Do 2024 r. droga krajowa nr 19 między Lublinem a Lubartowem o długości 23,8 km zmieni się w dwujezdniową trasę ekspresową MDRON.PL
Budowa S19 na odcinku Lublin - Lubartów ma kosztować 921 mln. - Ta inwestycja pozwoli rozładować jeden z największych korków na polskich drogach - przekonywał Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.

Tym wąskim gardłem jest fragment drogi nr 19, a precyzyjnie przebieg trasy przez Niemce. Korki ma zlikwidować obwodnica tej miejscowości, która będzie fragmentem trasy ekspresowej między Lublinem a Lubartowem. GDDKiA zrobiła pierwszy krok do realizacji inwestycji. Ogłosiła właśnie przetarg na przygotowanie koncepcji programowej drogi na tym 23,8 km odcinku.

- Odcinek Lublin - Lubartów był w pewnym zapóźnieniu w stosunku do innych fragmentów powstającej trasy ekspresowej S19. A to właśnie na tym odcinku jest największe natężenie ruchu, w ciągu doby przejeżdża tam ok. 25 tys. pojazdów, gdy tymczasem na innych odcinkach jest ich kilkanaście tysięcy - wyliczał Stanisław Schodziński, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.

- Obwodnicy potrzebujemy jak ryba wody czy człowiek tlenu. Korki, które się teraz tworzą, potrafią się ciągnąć od Ciecierzyna do Wandzina - mówił latem tego roku na łamach Kuriera Krzysztof Urbaś, wójt gm. Niemce.

Na obwodnicę Niemiec kierowcy będą musieli poczekać parę lat. - W 2024 roku powinniśmy nią jeździć - stwierdził Schodziński.

Sama koncepcja programowa ma być gotowa do 2020 r. Później trzeba będzie ogłosić przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi. - Powstanie trasa dwujezdniowa, każda z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas. Koszt inwestycji to 921 mln zł. Ta kwota obejmuje wykup gruntów, dokumentację i realizację - wskazywał Schodziński.

W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą prowadzącą do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Dalej ekspresówka pobiegnie nowym śladem (po prawej stronie obecnej „dziewiętnastki” jadąc z Lublina do Białegostoku) i od wschodu ominie Niemce. Na przecięciu z drogą do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą do Leonowa - Niemce Południe. Następnie po obecnym przebiegu dotrze do obwodnicy Lublina.

Trasa S19 będzie częścią transeuropejskiej drogi Via Carpatia, która połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym. Na terenie woj. lubelskiego powstanie ok. 200 km drogi. Szacowany koszt inwestycji to 6,4 mld zł. Najszybciej ruszą prace na odcinku o dł. 33 km między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Jeszcze w październiku GDDKiA ma podpisać umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków. W lutym 2018 r. umowy mają być podpisane na zaprojektowanie i budowę odcinków między Lublinem a Kraśnikiem (42 km długości)

W przypadku odcinka Lubartów - granica woj. lubelskiego (105 km) w listopadzie mają być wybrani wykonawcy koncepcji programowej.

Zobacz także: Budowa S17. Kolejny etap prac

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto