Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobusy elektryczne zaczną regularne kursy po Lublinie. Aby było to możliwe trzeba zmienić trasę linii np. 29

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Archiwum
Jest ich łącznie 20. Są ekologiczne i ciche - na ulice Lublina wyjeżdżają elektryczne autobusy, które będą wozić pasażerów komunikacji miejskiej. Pierwszą linią, która w pełni ma być obsługiwana „elektrykami” będzie „29”. Aby jednak było to możliwe, trzeba zmienić przebieg jej trasy, bo inaczej pojazdy nie będą mogły doładować baterii.

To zupełna nowość w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej. Od najbliższego czwartku (7 października) na części linii pasażerowie zaczną jeździć autobusami elektrycznymi. Do Lublina dotarło do tej pory 20 takich pojazdów.

- Rozpoczniemy od testowania autobusów na liniach szczytowych, aby potwierdzić sprawność pojazdów oraz infrastruktury do ładowania baterii. Chodzi o linie nr 7, 14, 32, 40, 45, 55 – wskazuje Monika Białach z ZTM Lublin.

Elektryki będą woziły pasażerów na tych liniach w czwartek i piątek. - Następnie, od soboty, 9 października, jeden pojazd wyjedzie na linii nr 44 – zapowiada Białach.

Pierwszą w pełni „zelektryfikowaną” linią autobusową ma być 29. - Od poniedziałku 11 października wszystkie kursy linii nr 29 zostaną wykonane pojazdami elektrycznymi (w dni powszednie) – informuje Białach.

Dla pasażerów oznacza to zmianę trasy tej linii. Dlaczego? Autobusy elektryczne wymagają doładowania baterii. Szybkie ładowarki znajdują się na części pętli nawrotowych. Problem w tym, że autobusy linii 29 mają przystanki końcowe przy Herberta, Inżynierskiej oraz Paderewskiego, gdzie takich ładowarek nie ma.

Linia 29 zmieni w związku z tym końcowy na Czechowie. Zamiast do Paderewskiego pojedzie kilka przystanków dalej na pętlę przy ul. Choiny.

Naładowanie do pełna baterii autobusu trwa 12 minut. Pozwala ona na przejechanie od 70 do 120 kilometrów. Długość trasy zależy od tego, czy podczas jazdy używane jest np. klimatyzacja, ogrzewanie.

Pierwotnie ZTM zapowiadał, że „elektryki” wyjadą na linie 13, 23 oraz 29.

- Nie rezygnujemy z elektryfikacji linii nr 13 i 23. Proces elektryfikacji zamierzamy przeprowadzić etapowo, poczynając od linii nr 29 – wyjaśnia Białach.

Skierowanie elektrobusów na linie 13 i 23 też będzie oznaczać zmianę ich tras. Podobnie jak w przypadku linii 29 na końcowych przystankach tych autobusów nie ma ładowarek.

Elektrobusy to pojazdy niskopodłogowe o długości 12 metrów. Są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty, bramki liczenia pasażerów oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Z Czubów na Czechów najkrótszą trasą

W siatce połączeń lubelskiej komunikacji miejskiej pojawi się nowa linia. Chodzi o 46. Ma umożliwić przejazd najkrótszą trasą, czyli przez ul. Poniatowskiego między Czechowem a Czubami.

- Październik jest dla nas miesiącem analiz pod względem popytu, tak aby pod koniec października podjąć decyzję o uruchomieniu tej linii. Jeżeli pandemia czy inne okoliczności nie wpłyną na przebieg tego projektu to uruchomienie połączenia nastąpi jeszcze w tym roku – mówi Białach.

ZTM nie zdradza na razie dokładnej trasy. - Głównym celem uruchomienia linii nr 46, ma być zapewnienie szybkiego połączenia południowych i północnych dzielnic mieszkaniowych Lublina, skrajem śródmieścia. W planach jest trasa od os. Widok na Czechów z uwzględnieniem ciągu ulic Sowińskiego i Poniatowskiego oraz wykorzystaniem zlokalizowanej na ul. Poniatowskiego infrastruktury - buspasy i przystanki –opisuje Białach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Autobusy elektryczne zaczną regularne kursy po Lublinie. Aby było to możliwe trzeba zmienić trasę linii np. 29 - Kurier Lubelski

Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto