Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Al. Racławickie w Lublinie już prawie na mecie. Największa drogowa inwestycja miasta jednak z dwumiesięcznym poślizgiem. Zobacz

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Łukasz Kaczanowski
Łukasz Kaczanowski
Drogowcy znikną z kluczowych dla ruchu w mieście arterii w centrum Lublina. Na finiszu jest już przebudowa Al. Racławickich, ul. Lipowej i Poniatowskiego. Inwestycja warta ponad 100 mln zł jest wykonana w 98 procentach.

11 sierpnia ma być ostatnim dniem prac przy największej z trwających obecnie inwestycji drogowych Lublina. Taką datę określa umowa na przebudowę Al. Racławickich, ul. Lipowej i Poniatowskiego. A precyzyjniej aneks do umowy. Bo inwestycja złapała poślizg, pierwotnie miała być wykona do 18 czerwca.

- Prowadzone są prace przy oznakowaniu poziomym, montażu wygrodzeń, likwidacji przejazdów tymczasowych oraz prace porządkowe. Trwa poszerzanie ścieżki rowerowej na wysokości placu Teatralnego. Na ul. Lipowej, w rejonie ul. Skłodowskiej wykonywane jest zabezpieczenie studni teletechnicznej. Po położeniu płyt zabezpieczających, drogowcy wykonają w tym miejscu chodnik – wyliczała na koniec ub. tygodnia pozostałe prace Justyna Góźdź z biura prasowego.

Miasto określiło poziom zaawansowania inwestycji na 98 proc., a wartość wykonanych prac na 99 mln zł.

- W ramach aktualizacji projektu organizacji ruchu zapadła decyzja, że zostanie wykonany peron autobusowy wraz z chodnikami przy ul. Sowińskiego naprzeciw Bioteki w kierunku do ul. Głębokiej. Według powyższej aktualizacji zostanie również wykonane miejsce dla osób z niepełnosprawnością przy ul. Poniatowskiego – dodała Góźdź.

Przez cały czas trwania robót drogowych kierowcy mogli korzystać z Al. Racławickich i ul. Lipowej. Inaczej jest z ul. Poniatowskiego. Nowa – czteropasowa – jezdnia jest zamknięta. – Zostanie otworzona po zakończeniu inwestycji, czyli od 12 sierpnia – zapowiada Góźdź.

Również po 12 sierpnia będą włączane sygnalizacje świetlne. - Obecnie wykonywana jest aktualizacja systemu zarządzania ruchem z centralnym serwerem miasta – tłumaczy Góźdź.

Przebudowa Racławickich Lipowej i Poniatowskiego, na których pojawiły się bus-pasy ruszyła pod koniec kwietnia 2020 r.

Uwaga – zmiana

Kierowcy, którzy jeszcze nie przejechali przebudowanymi ulicami muszą przygotować się na kilka nowość. Na liście jest m.in. dodatkowy pas do skrętu w prawo z ul. Lipowej w ul. Ofiar Katynia, z którego będą też korzystali udający się do CH Plaza.

- To na pewno ułatwi skręt w lewo z Okopowej w Lipową. Przed przebudową często oba pasy na ul. Lipowej przed skrzyżowaniem z ul. Ofiar Katynia były całkowicie zastawione przez samochody i nie można było wyjechać z ul. Okopowej w ul. Lipową w kierunku al. Piłsudskiego – mówi pan Tomasz z Lublina.

Inaczej wygląda też dojazd Al. Racławickimi do skrzyżowania z Lipową i Krakowskim Przedmieściem. Na prawej stronie jezdni – jadąc od KUL – pojawił się pas filtracyjny i śluza dla rowerzystów. Rozwiązanie rzuca się w oczy, bo ten fragment jezdni jest w kolorze czerwonym. – Sam pomysł jest ciekawy. Pytanie tylko jak spadzi się w praktyce – mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego.

Kilkudziesięciometrowej długości pas filtracyjny umożliwi rowerzystom ominięcie samochodów stojących na czerwonym świetle i ustawieniu się przed autami w miejscu właściwej śluzy. – To nowe rozwiązanie i na początku może tam dochodzić do różnych dziwnych sytuacji – obawia się Kowalik.

Największą zmianą jest jednak pojawienie się bus-pasów na ul. Lipowej, Al. Racławickich i poszerzonej ul. Poniatowskiego. – Bus-pas na ul. Poniatowskiego może budzić wielkie zdziwienie kierowców, bo przecież przez tę ulice nie przebiega żadna linia komunikacji miejskiej – wytyka Kowalik.

ZTM zapowiada, że będzie tędy kursować nowa linia – nr 46 – która połączy południowe i północne dzielnice Lublina, z końcowymi przystankami na Czubach i Czechowie. Ma pojawić się jeszcze w tym roku.

Nowością są też ścieżki rowerowe wzdłuż Al. Racławickich. Pojawiły się też nowe sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniu Al. Racławickich z ul. Puławską, na przejściu dla pieszych przed rektoratem Uniwersytetu Medycznego (na wysokości pl. Teatralnego).

Przebudowa objęła Al. Racławickie wraz z Rondem Honorowych Krwiodawców (ok. 1860 m), ul. Poniatowskiego (ok. 540 m) oraz ul. Lipowej (ok. 680 m). Później rozszerzono zakres robót o wymianę nawierzchni na wiadukcie Poniatowskiego. Łączny koszt to ok. 105 mln zł.

- W ramach inwestycji zakończono już prace na al. Kraśnickiej, al. Sikorskiego oraz ulicach: Puławskiej, Spadochroniarzy, Legionowej, Głowackiego, Sowińskiego, Poniatowskiego do wiaduktu, Popiełuszki, Długosza, Łopacińskiego, Grottgera, Żwirki i Wigury, Lipowej, Sądowej, Skłodowskiej, Okopowej, Ofiar Katynia, Sztajna i Rowerowej – wylicza Góźdź.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto