22 lata temu ostatni żuk zjechał z taśmy montażowej. Zobacz historię lubelskiej FSC na zdjęciach Czesława Matuszka

dun
Żuki w pochodzie pierwszomajowym na ulicach Lublina. Z archiwum Czesława Matuszka
22 lata temu, 13 lutego 1998 roku, taśmę montażową lubelskiej fabryki samochodów opuścił ostatni żuk. Przy tej okazji przypominamy Państwu serię archiwalnych zdjęć z lubelskiej Fabryki Samochodów Ciężarowych autorstwa Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki.

W FSC wykonano w sumie 587 000 żuków. W szczytowym okresie produkowano 30 tys. żuków rocznie.

Model opracowany został w 1956 roku. Konstruktorami byli Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Nadwozie zaprojektował Julian Kamiński. Konstrukcja przez lata ulegała unowocześnieniu, szczególnie w latach 70. Następcą stał się samochód dostawczy FS Lublin, produkowany w Lublinie od 1993 roku.

Fabryka Samochodów Ciężarowych była jednym z największych zakładów przemysłowych na Lubelszczyźnie. I chociaż kojarzymy ją głównie właśnie z żukami, to miała w swoim dorobku znacznie więcej produktów (m.in. Lublin 51). Warto też wspomnieć, że w inżynierowie z fabryki opracowali szereg ciekawych koncepcji, których nigdy nie udało się zrealizować na masową skalę.

W 1995, na bazie Fabryki Samochodów, powstało Daewoo Motor Polska, gdzie montowano m.in. nexie. Po upadku Daewoo produkcję prowadziła m.in. spółka Intrall Polska. W dawnej FSC produkowano m.in. honkery i pasagony.

Obecnie na terenie dawnej FSC działa wiele spółek i firm produkcyjnych działających w różnych branżach.

Zdjęcia ukazujące historię FSC możemy Państwu zaprezentować dzięki uprzejmości Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki, który kilka lat temu udostępnił nam fotografie. Matuszek pracę w Fabryce rozpoczął w 1956. Pisał do Głosu FSC, a w 1970 r. został redaktorem naczelnym tej gazety i zakładowej rozgłośni. W latach 90. pomagał rozwijać dział marketingu w Daewoo Motor Polska. 1 października 2000 przeszedł na emeryturę. Nie zrezygnował jednak z pisania o fabryce. Jest autorem książki "Od lublina... do lublina. Historia fabryki samochodów".

Czytaj także

Złodzieje zmieniają taktykę. Częściej kradną luksusowe auta.

Wideo

Materiał oryginalny: 22 lata temu ostatni żuk zjechał z taśmy montażowej. Zobacz historię lubelskiej FSC na zdjęciach Czesława Matuszka - Kurier Lubelski

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3