16. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca: Recenzja spektaklu „Lublin Event”

gean
gean
Paweł Buczkowski
8 listopada w ramach 16. Międzynarodowego Spotkania Teatrów Tańca na scenie Akademickiego Centrum Kultury „Chatka Żaka” wystąpili tancerze grupy Merce Cunningham Dance Company.

Recenzja powstała w ramach akcji "Relacja za akredytację". Dziękujemy!


„Lublin Event” to spektakl przygotowany specjalnie na lubelską scenę - prezentujący fragmenty najlepszych choreografii Merce’a Cunninghama przygotowany przez Daniela Squire.

Pięcioro tancerzy i dwóch muzyków przez 60 minut prowadziło widzów przez twórczość amerykańskiego tancerza i choreografa, który w swojej ponad 70-letniej karierze zrewolucjonizował podejście do tańca nowoczesnego oraz samej choreografii.

Cunningham poszukiwał nowych środków wyrazu - wyprzedzał swoje czasy i bez wątpienia wytyczył nowe trendy w tańcu współczesnym.

Uzupełnieniem tanecznego spektaklu była grana na żywo muzyka inspirowana twórczością Johna Cage’a – życiowego partnera choreografa, skomponowana przez Johna Kinga - długoletniego ucznia Cunninghama.

Obok Johna Kinga wystąpił Krzysztof Knittel – polski kompozytor muzyki improwizowanej, który przeniósł widza, a raczej słuchacza, do świata muzycznego eksperymentu.

Na pustej scenie muzyka i tancerze współistnieli na przemian walcząc ze sobą o uwagę widza. Tancerze poruszali się w muzyce, przez nią i na przekór niej.

Stanowiło to odzwierciedlenie idei Cunninghama, w której taniec stanowił niezależną, samodzielną formę sztuki.

„Lublin Event” to swoisty hołd składany przez tancerzy grupy MCDC swojemu mistrzowi. Cunningham w swoich choreografiach dążył bowiem do „wyzwolenie” tańca jako formy niezależnej – w jego spektaklach to ruch tancerzy stanowił przekaz artystyczny, co udało się osiągnąć tancerzom grupy MCDC.

Zabieg „wyzwolenia” tańca od muzyki sprawił, że widz miał możliwość jednoczesnego uczestniczenia w dwóch „eventach”, które choć niezależne, oddzielone nigdy nie dałyby osiągniętego efektu.

Spektakl „Lublin Event” stanowił swego rodzaju kompendium tańca nowoczesnego, którego ikoną jest Merce Cunningham. Dlatego też aby w pełni docenić walory przedstawienia należy spojrzeć na nie przez pryzmat historii człowieka, który „tworzył taniec”.


  • choreografia: Merce Cunningham,
  • inscenizacja: Daniel Squire
  • tancerze: Brandon Collwes, Emma Desjardins, John Hinrichs, Marcie Munnerlyn, Melissa Toogood
  • muzyka: John King, Krzysztof Knittel,
  • światło: Davison Scandrett
  • kostiumy: Anna Finke

 


 

Zobacz także:

 

Ten materiał bierze udział w konkursie dla Dziennikarzy Obywatelskich MM Lublin!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie