Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

10 milionów złotych oszczędności na węzłach przesiadkowych. Pieniądze przyspieszą przebudowę mostu na Bystrzycy. Co jeszcze na liście?

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Lublin ma dodatkowe pieniądze na inwestycje. Łącznie chodzi o ok. 10 mln zł. To pieniądze zaoszczędzone na budowie sieci węzłów przesiadkowych na terenie miasta. Kasa trafi na dwie inwestycje: przebudowę ul. Żeglarskiej wraz z mostem na Bystrzycy oraz budowę ok. 600 metrów ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Franczaka „Lalka”.

Ok. 62 mln zł – na tyle Lublin szacował projekt budowy siedmiu węzłów przesiadkowych na terenie miasta wraz z przebudową przystanków. Po przetargach okazało się, że wydatki będą zdecydowanie mniejsze.

- Wystąpiły oszczędności w kwocie około 10 mln zł - wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Miasto chce wydać tę ekstra kasę na wykonanie dwóch inwestycji, na które nie miało pieniędzy. - Rozszerzamy to zadanie o most na Bystrzycy na ul. Żeglarskiej – mówi Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublin.

Przy ul. Żeglarskiej powstaje jeden z węzłów przesiadkowych. Aby autobusy mogły do niego dotrzeć muszą skorzystać z mostu na tej ulicy, który umożliwia pokonanie Bystrzycy. Przeprawa jest w opłakanym stanie. Miasto musi ją przebudować. Zleciło już wykonanie projektu zmian. Ma być gotowy w listopadzie.

Na co dokładnie trafi zaoszczędzona kasa? - Rozbudowę drogi – o ok. 460 metrów - ul. Żeglarskiej wraz z mostem w ciągu tej ulicy, w celu skomunikowania realizowanego obecnie węzła przesiadkowego przy ul. Żeglarskiej – precyzuje Góźdź.

Most ma prawie 37 metrów długości. Został wybudowany w latach 1982-84. Aby w ogóle można było korzystać z przeprawy wprowadzono na niej poważne ograniczenia w ruchu. Po pierwsze nie mogą z niego korzystać pojazdy o masie większej niż 10 ton. Ograniczenie tonażu nie dotyczy tylko komunikacji miejskiej (linia 25 do Prawiednik). Po moście nie można przejeżdżać z prędkością większą niż 30 km/h.

Druga inwestycja, która znalazła się na liście do sfinansowania z oszczędności znajduje się na Felinie, po „sąsiedzku” budowanego węzła przesiadkowego przy ul. Franczaka „Lalka”. – Planujemy budowę chodnika i ścieżki rowerowej - mówi Szymczyk.

Chodzi o ok. 600-metrowej długości odcinek drogi dla cyklistów od Doświadczalnej do Królowej Bony. - Po stronie węzła przesiadkowego – wskazuje Góźdź. I uzupełnia: - Wraz z budową oświetlenia przy istniejącej ścieżce rowerowej i chodniku wzdłuż ul. Franczaka „Lalka” od ul. Doświadczalnej do ul. Dekutowskiego. Zadanie ma na celu lepsze skomunikowanie piesze i rowerowe powstającego węzła przesiadkowego z osiedlem Felin. Realizacja tego zadania pozwoli na domknięcie na tym obszarze miasta ciągu rowerowego.

Aby zrealizować plany miasto musi uzyskać zgodę Urzędu Marszałkowskiego. Dlaczego? Bo projekt jest w ok. 85 proc. współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. - Dokumentację dla tych zadań przygotowujemy z własnych środków. Natomiast realizacja rzeczowa nastąpi w ramach projektu, po uzyskaniu zgody Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego na rozszerzenie zakresu projektu i podpisaniu aneksu do umowy o dofinansowanie – tłumaczy Góźdź.

Węzły przesiadkowe będą zlokalizowane – oprócz tych przy Żeglarskiej i Franczaka - przy: Zbożowej, Kraśnickiej, Osmolickiej, Granitowej i Grenadierów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto