an-2

(© Paweł P.)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Należący do Aeroklubu Lubelskiego dwupłatowy An-2 przeszedł na zasłużoną emeryturę.

Materiał Dziennikarza Obywatelskiego

Mający ponad 30 lat An-2, popularnie zwany „antkiem” został odstawiony przez Lubelski Aeroklub od wykonywania lotów. Ze względu na zły stan techniczny, oraz nieopłacalność dalszych napraw dwupłatowiec kończy swój żywot w krzakach na tyłach hangarów. Na lotnisku w podlubelskim Radawcu pozostały w eksploatacji jeszcze trzy tego typu maszyny.

Ten wielozadaniowy samolot został zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Olega Antonowa, a pierwszy lot wykonał 31 sierpnia 1947 roku. Pierwsze egzemplarze tego największego na świecie seryjnego jednosilnikowego dwupłatowca zaczęto produkować w 1949 roku. Ogółem powstało 16 512 tych samolotów, z czego większość w polskiej fabryce w Mielcu.

W Polsce samoloty An-2 są używane w lotnictwie wojskowym do zadań transportowych, w aeroklubach do szkolenia spadochronowego, w lotnictwie rolniczym, oraz przez użytkowników prywatnych. Ze względu na niezawodność, prostą konstrukcję i obsługę, łatwość pilotażu i wyjątkową odporność na trudy eksploatacji w polowych warunkach oraz krótki rozbieg i dobieg, umożliwiający operowanie w najbardziej niedostępnych rejonach jest bardzo lubiany przez pilotów. Załogę An-2 stanowią dwie osoby. Samolot ten jest znany i używany w większości krajów świata.

Komentarze (13)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

kama (gość)

An2. Pamiętam jak zgasł w nim silnik na zalewem - lecieliśmy na skoki do Radawca, ale zapalił nad samą wodą. Ach to się nie wrati...

Yossarian (gość)

SP-DNL. Dostanie nowy motor i śmigło, przepłótni się co nieco i jeszcze będzie latał :-)

lubman (gość)

SAMOLOT. ZAMIAST SAMOCHODU SŁUŻBOWEGO, ZARZĄD PORTU LOTNICZEGO ŚWIDNIK POWINIEN KUPIĆ TEN SAMOLOT, ODRESTAUROWAĆ I POSTAWIĆ GO NA PODEŚCIE, PRZED NOWYM TERMINALEM LOTNISKA. PANIE SOBCZAK, NIECH PAN WYKAŻE SIĘ INICJATYWĄ !!!!!!!!!!!!!!!! JEŻELI PAN TEGO DOKONA, BĘDZIE MIAŁ PAN WIELU ZWOLENNIKÓW.

jason (gość)

latalem nim wiele razy . za dzieciaka, nawet kilka razy pilotowalem przez chwile. to byly czasy

jon (gość)

samoloty. przed II wojną Lublin był miejscem produkcji wielu typów samolotów. dziś po tym nie ma żadnego śladu.
wstyd

Ан-2. Dawniej na wjeździe do Aeroklubu stały dwa Jaki-23. Zamiast zarastać , wysłużony An2 mógłby zająć ich miejsce:)

:). dla mnie trochę wygląda, jakby specjalnie ktoś go od czasu do czasu sponiewierał młotkiem albo łomem w niektórych miejscach

w krzakach. dawno nie byłem w Radawcu, swego czasu stała tam w krzakach, na tyłach hangarów, przyczepa autobusowa od tzw. ,, ogórka", pewnie służyła jako przebieralnia

dwupłat (gość)

został odstawiony ........ An2 stoi w krzakach drugi rok. Tak jak ćwierć wieku temu inny samolot tego typu został zniszczony i przerobiony na garaż na malucha. A można by niewielkim nakładem siły i dobrej woli przekazać go komuś, kto by z niego zrobił cacko. Ale po co, lepiej zniszczyć, pozbyć się, zapomnieć...

Wasabi

Antek. posiadam w swoich zbiorach zdjęcia tego własnie Antka z czasów jego świetności

szkoda, że w Lublinie nie ma miejsca na stałą ekspozycję starych samolotów, np. na terenie dawnych zakładów lotniczych przy ul. Wrońskiej

wiesio (gość)

popieram . gościa "dwupłat". Może warto zabezpieczyć takie okazy i stworzyć takie mini muzeum samolotów? Może nowe lotnisko w Świdniku byłoby zainteresowane stworzeniem takiej ekspozycji?