Remonty pasów rowerowych w Lublinie. Rowerzyści czekają, kierowcy złorzeczą

Leszek MikrutZaktualizowano 
Remonty pasów rowerowych w Lublinie Leszek Mikrut
Entuzjastycznie witane przez rowerzystów jesienią ubiegłego roku specjalne pasy dziś wywołuje nieco inne emocje.

Już wtedy kierowcy, bardziej sceptycznie od swych kolegów na rowerach, patrzyli na kwestię zawężenia przeznaczonej dla nich przestrzeni do poruszania się po drogach. Pojawienie się bowiem pasów rowerowych na ul. Diamentowej, Dunikowskiego, Grabskiego, Kalinowszczyźnie, Morwowej, Radziszewskiego, Turystycznej, Wileńskiej, Wojciechowskiej, Zamojskiej i Wyszyńskiego, Zbożowej czy Szczygła spowolniło ruch na tych ulicach.

Na wiosnę wielu pasjonatów bezsilnikowych jednośladów po zimowej przerwie nie mogło doczekać się uruchomienia wypożyczalni rowerów. Ale dzięki sprzyjającej pogodzie już w ostatniej dekadzie marca firma Nexbike Polska, będąca operatorem systemu rowerowego w Lublinie, umożliwiła pierwsze przejażdżki na tych popularnych jednośladach.

Jednakże dużo dziegciu do tej sytuacji dodała kwestia konieczności dokonania remontu wszystkich dopiero co oddanych do użytku we wrześniu ubiegłego roku pasów rowerowych. Okazało się bowiem, iż zarówno linie, jak i symbole rowerów oraz czerwone przestrzenie w newralgicznych miejscach są już prawie niewidoczne.

Ratusz od razu dostrzegł konieczność remontu. - Zadaniem wykonawcy jest naprawa niewłaściwie zrealizowanej części zadania przez firmę, która prowadziła prace w roku ubiegłym – informował w marcu Karol Kieliszek z biura
prasowego lubelskiego ratusza. - Pasy rowerowe zostały prawdopodobnie wykonane w złej technologii, a prowadzona akcja zimowego odśnieżania nie miała nic wspólnego z ich wycieraniem się - tłumaczył.

Jednocześnie na tych samych ulicach, gdzie jesienią malowano nowe pasy rowerowe, rozpoczęte zostały prace drogowe, których celem było takie osadzenie studzienek kanalizacyjnych znajdujących się w asfalcie w tychże pasach rowerowych, aby przejazd po nich na jednośladach odbywał się płynnie i bezkolizyjnie. W tym celu wycinany był nierównie ułożony stary asfalt, wyrównywane podłoże, aby następnie można było położyć w tych miejscach nowe równe dywaniki asfaltowe. Prace wciąż trwają, a po ich sfinalizowaniu rozpocznie się ponowne malowanie pasów.

- Bardzo intryguje mnie fakt, dlaczego jesienią nie rozpoczęto tych inwestycji właśnie od osadzenia studzienek kanalizacyjnych, wyrównania podłoża jezdni, położenia nowego asfaltu, tylko zaczęli wszystko od końca – pyta retorycznie jeden z lubelskich rowerzystów Radomir Skrętkowski.

- Remonty cząstkowe pasów rowerowych w ramach ESTR realizuje Lubelskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A. Lublin – wyjaśnia Karol Kieliszek. - Poza remontami cząstkowymi pasów zadanie obejmuje dostosowanie 7 sygnalizacji świetlnych dla przejazdów rowerowych oraz budowę ścieżek rowerowych.

Łącznie remontowanych jest około 30 km tras, a ogólny koszt zadania to blisko 3 mln zł.

Intryguje fakt, że osoby decyzyjne nie zaplanowały remontów w sposób wahadłowy, aby po kolei wykonywać je na poszczególnych ulicach. W połowie kwietnia br. bowiem rozpoczęto wycinanie asfaltu wokół studzienek usytuowanych w pasach rowerowych równocześnie na wszystkich ulicach, gdzie jesienią malowano nowe pasy. W ten sposób bezpośrednio na asfalcie poustawiane zostały barierki zabezpieczające, odpowiednie oznaczenia pionowe, a same jezdnie pomniejszone zostały o nieczynne pasy rowerowe. Ruch więc jednośladów przeniósł się na i tak wąską już przestrzeń dla samochodów. Dodatkowe utrudnienia zaistniały na skrzyżowaniach, gdzie występują studzienki w remontowanych pasach rowerowych, gdyż wycięty w jezdni asfalt oraz ustawione przez robotników zabezpieczenia drogowe, skutecznie dezorganizują ruch kołowy.

I nie byłoby w tym niczego dziwnego, gdyby nie fakt, że na niektórych ulicach, np. na ul. Zbożowej, od ponad trzech tygodni nic się nie dzieje. Prace remontowe zostały przerwane, a niedokończone ich wyniki skutecznie utrudniają poruszanie się w tych miejscach pojazdów mechanicznych i rowerów.

- W robotach nie ma przestoju – replikuje Karol Kieliszek - i nie ma zagrożenia terminu końcowego, który został wyznaczony na 19 czerwca br. Podobna sytuacja, jak na ul. Zbożowej, była do niedawna choćby na ul. Zamojskiej czy ul. Diamentowej, gdzie po robotach praktycznie nie ma już śladu. Wykonawca zamawia materiał bitumiczny na większy zakres bądź na całą ulicę, nie na jedną studzienkę – dodaje.

I istotnie o to chodzi, bo jeśli wykonawca, jak twierdzi przedstawiciel lubelskiego ratusza, zamawia materiał na zakres nie mniejszy niż jedna ulica, to właśnie ul. Zbożowa jest dobrym przykładem, że coś jednak w płynności prowadzonego tu remontu zazgrzytało. Pewna bowiem część ulicy od skrzyżowania z al. Warszawską jest ukończona, nowy asfalt koło studzienek kanalizacyjnych tu położono, to dalszy fragment tej prawie 2-kilometrowej drogi nadal nie jest sfinalizowany. A poruszających się tędy kierowców i rowerzystów irytują, wprawdzie oznakowane, ale niebezpieczne i utrudniające przejazd wyrwy w asfalcie oraz oznaczenia drogowe umieszczone bezpośrednio na jezdni.

A robotników od połowy drugiej dekady maja tutaj nie widać...

polecane: FLESZ: Rewolucja dla kierowców, te zmiany musisz znać.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3