Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa Al. Racławickich. Co należy zrobić, by usprawnić ruch w centrum

Artur Jurkowski
Poszerzenie, do czterech pasów ruchu, ulic Sowińskiego i Poniatowskiego zlikwiduje, zdaniem ratusza, "wąskie gardło" w przejeździe między Czechowem a LSM i Czubami
Poszerzenie, do czterech pasów ruchu, ulic Sowińskiego i Poniatowskiego zlikwiduje, zdaniem ratusza, "wąskie gardło" w przejeździe między Czechowem a LSM i Czubami Anna Kurkiewicz
Nie widać końca kontrowersji związanych z planowaną przez ratusz przebudową Al. Racławickich, ul. Sowińskiego, Lipowej, Poniatowskiego, Głębokiej. Zakończyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami nad trzecim już wariantem koncepcji zmian.

Ratusz przekonuje, że przyświeca mu jedna idea: udrożnienie przejazdu między północnymi i południowymi dzielnicami Lublina. Twierdzi, że aby tak się stało, niezbędne jest poszerzenie ulic Sowińskiego i Poniatowskiego do czterech pasów ruchu. Ale to nie koniec. Zmiany mają objąć także Aleje Racławickie, gdzie m.in. pojawiłyby się buspasy oraz ulicę Lipową i część Głębokiej.

- W przypadku Al. Racławickich podejście jest zbyt "autostradowe". Pojawienie się dodatkowych prawo- i lewoskrętów przekształci tę ulicę fragmentami w drogę o sześciu pasach ruchu - wskazywał Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego. Stowarzyszenie przesłało kilkanaście uwag do koncepcji przebudowy. - Koncepcja jest bardzo niedojrzała, np. do przejść dla pieszych prowadzą trawniki, a nie chodniki, nie wiadomo z jakiego materiału zostanie wykonana nawierzchnia trotuarów.

Dużo zastrzeżeń do zmian na Al. Racławickich, Sowińskiego, Poniatowskiego ma Rada Dzielnicy Wieniawa. To właśnie mieszkańcy tej dzielnicy odczują bezpośrednio skutki przebudowy dróg. - Konsultacje dotyczą detali, szczegółowych rozwiązań. Ale nie ma kluczowych w tym przypadku rozmów, czy taka przebudowa ulic w tym rejonie Lublina jest w ogóle potrzebna, jak wpłynie na charakter dzielnicy - podkreśla Marta Kurowska z Rady Dzielnicy Wieniawa. I dodaje: - Po co poszerzać Aleje Racławickie w rejonie skrzyżowań: czy ta ulica jest aż tak zakorkowana? Przecież latem nie ma żadnego problemu z przejazdem tą drogą, a w pozostałych okresach roku takie niewygody dla kierowców są przez 2-4 godziny dziennie.

Dzielnicowi radni podkreślali, że ratuszowy wariant zmian "jest obarczony największymi kosztami społecznymi". - Dlaczego dajemy większe prawa i przywileje tym, którzy jadą z północy na południe niż tym, którzy tam mieszkają? Przecież poszerzona ul. Sowińskiego będzie przebiegała tuż pod oknami mieszkań - wskazuje Kurowska.

Wśród nadesłanych uwag była mowa m.in.: o budowie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Głębokiej po stronie miasteczka akademickiego (nie jest planowana), o zmianie ulic Pagi oraz Spadochroniarzy w drogi jednokierunkowe (przejazd od Al. Racławickich do ul. Głębokiej), o budowie buspasów na terenach zielonych wzdłuż Al. Racławickich zamiast "zabierania" na ten cel skrajnych pasów ruchu na tej arterii.

Ratusz zakłada, że dokumentacja projektowa będzie gotowa w drugim kwartale 2016 r. Obejmie przebudowę ul. Lipowej od Narutowicza do Racławickich, całych Al. Racławickich oraz Sowińskiego i Poniatowskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto