Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Los Toru Lublin wciąż niepewny

Piotr Orzechowski
Tomek Koryszko
Jest już niemal pewne, że obiekt przy ul. Zemborzyckiej przestanie istnieć. Pytanie tylko kiedy i czy władze miasta znajdą dobre i niebudzące kontrowersji miejsce na nowy tor.

Pierwsze skargi pod adresem lubelskiego PZMot, gospodarza toru przy Zemborzyckiej, wpłynęły w 2007 roku, czyli rok po ukończeniu budowy osie-dla Słoneczny Dom. Kilkadziesiąt rodzin mieszkających najbliżej obiektu (ok. 100 metrów) narzekało na notoryczne przekraczanie norm głośności przez motocykle i samochody.

Obok prezentujemy stanowiska głównych oponentów: Waldemara Czerniaka z PZMot, a także Dariusza Malona, reprezentującego mieszkańców. Ich opinie na temat Toru Lublin są różne. Łączy ich jedno. Za całą sytuację winią lubelski magistrat, który w latach 90. zgodził się na budowę osiedla mieszkaniowego przy centrum sportów motorowych.

Wprawdzie pojawiła się realna szansa na zawody motorowe przy ul. Zemborzyckiej jeszcze w 2012 roku, ale do rozwiązania nadal pozostaje problem lokalizacji zastępczej toru. Władze Lublina zastanawiają się nad zagospodarowaniem terenów byłego wysypiska śmieci w Jawidzu. Zielone światło dla inwestycji dały również samorząd województwa i wójt gminy Spiczyn, który zapowiedział przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami. Co w sytuacji, gdy ci się nie zgodzą? - Wtedy zastanowimy się nad wariantem zastępczym. Mamy kilka innych propozycji od władz ościennych gmin - przekonywał tydzień temu Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Kalendarium

Pierwotnie tor do sportów motorowych miał powstać na terenie poligonu na górkach czechowskich. W 1977 roku wybór padł na ul. Zemborzycką.

1978 - rozpoczęcie budowy Centrum Sportów Motorowych PZMot - Tor kartingowy - Autodrom (pełna nazwa). Obiekt oficjalnie otwarto rok później.

1990 - pierwszy remont toru i pobocza. W tym samym roku zaczyna tutaj działać giełda samochodowa.

1999 - Urząd Miasta wydaje zgodę na budowę pierwszych bloków na osiedlu Słoneczny Dom.

2000 - Giełda samochodowa przenosi się na Elizówkę.

2002 - koniec drugiej modernizacji toru. Obiekt uzyskuje homologację PZMot.

2006 - koniec budowy osiedla. Odległość między blokami a torem wynosi 100 metrów.

2007 - pierwsze skargi mieszkańców na zbyt duży hałas.

Czytaj także: Obwodnica Lublina: Trzeba wybrać wykonawcę jeszcze raz


Czytaj Kronikę policyjną Lubelszczyzny
Czytaj nasz luźny serwis - Z przymrużeniem oka

Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto