Najbliższy niedzielny koncert odbędzie się 26 marca o godzinie 17.00 w Zamojskim Klubie 3 Batalionu Zmechanizowanego. Wystąpią : Chór "Konsonans" pod dyrekcją Agnieszki Przytuły Brylewicz, Chór Ziemi Zamojskiej "Contra" pod dyrekcją Katarzyny Wasilewskiej, młodzi muzycy ze Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Zamościu, Agnieszka Malicka (fortepian) i Władysław Swacha (skrzypce).
Kolejne koncerty zaplanowano na kwiecień i odbywać się będą w kościołach. W niedzielę 2 kwietnia (godz. 12.00) w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bodaczowie zaśpiewa "Contra". W sobotę 8 kwietnia Katedrze Zamojskiej posłuchamy Chóru Łódzkiego Stowarzyszenia Śpiewaczego "Harmonia" i zamojskiej "Contry" (19.00). Chór Ziemi Zamojskiej "Contra" wystąpi również w niedzielę 9 kwietnia w kościele św. Michała Archanioła w Werbkowicach (godz. 9.30).
Czym jest muzyka pasyjna?
Pasja jest utworem wokalno-instrumentalnym, opiewającym mękę i śmierć krzyżową Jezusa Chrystusa. Forma ta wywodzi się ze średniowiecznej tradycji uroczystego odczytywania odpowiednich fragmentów czterech Ewangelii podczas Mszy św., celebrowanych w okresie Wielkiego Tygodnia. Jednak już św. Augustyn zwracał uwagę, iż za jego czasów opis Męki Pańskiej czytano w szczególnie wzniosły sposób. W X wieku znany był podział pasji na kolejne części, z wyodrębnionymi rolami Chrystusa, Ewangelisty (narratora), solistów i tłumu.
W średniowieczu powstawały liczne dzieła związane z pasją, wtedy narodził się też kanon muzyki liturgicznej zwany pasją, któremu następnie towarzyszyły również teksty i rzeźby (np. Pieta), opisujące lub zawierające elementy oparte na poszczególnych epizodach Nowego Testamentu, szczególnie Ewangelii. Pierwsze muzyczne opracowania pasji pojawiły się w XII wieku. Polegały one na śpiewnej recytacji ewangelicznych opisów męki Chrystusa. W renesansie powstają pasje wielogłosowe, przyjmujące formę motetową, autorstwa takich mistrzów, jak Jacob Obrecht, Jean le Coq, Cipriano de Rore, Orlando di Lasso.
W epoce baroku, pod wpływem opery, do pasji wprowadzone zostały arie, recytatywy, partie chóralne i instrumentalne. Wybitnym twórcą tego typu pasji był niemiecki kompozytor Heinrich Schütz. Wyjątkowym przykładem barokowej twórczości pasyjnej są arcydzieła Jana Sebastiana Bacha, których klimat ukształtował się pod wpływem stylu koncertującego, muzyki kantatowej i włoskiego oratorium pasyjnego.
Męka i śmierć Chrystusa stanowi źródło inspiracji, z którego w przeszłości i obecnie czerpią liczni twórcy. Muzyka ta nie dezaktualizuje się lecz ubogaca sama w sobie poprzez pryzmat doświadczeń i wydarzeń upływającego czasu oraz słuchaczy odnajdujacych w niej osobiste odniesienie i prawdę o nie tylko o cierpieniu.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?