Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycje kolejowe w woj. lubelskim za ponad trzy miliardy złotych (ZDJĘCIA)

Sławomir Skomra, Lila Pietrusiewicz
Krótsza podróż pomiędzy Lublinem a Warszawą, poprawa komunikacji kolejowej w woj. lubelskim i usprawnienie transportu towarowego na przejściach granicznych - takie mają być efekty Krajowego Programu Kolejowego na Lubelszczyźnie. Planowanym inwestycjom poświęcona była poniedziałkowa konferencja prasowa z udziałem wojewody i posła Sławomira Zawiślaka, która odbyła się w Zamościu.

Z Lublina do Warszawy mamy dojechać w 90 minut, obecnie trwa to ponad dwie godziny. Do Zamościa podróż ma być krótsza o ponad 50 minut (dziś 2 godz. 10 min). Z Lublina do Rzeszowa pociąg będzie jechał 1 godz. 25 minut zamiast blisko 2 godzin, a do Lubartowa z Lublina będzie szybciej - niedużo, ale zawsze - o osiem minut.

Bądź na bieżąco. Polub nas na Facebooku!

Przyspieszenie na kolei będzie możliwie, jak tylko zakończą się niezbędne prace na torach. Potwierdził to w poniedziałek Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. - W Krajowym Programie Kolejowym na inwestycje w województwie lubelskim, tylko na liście podstawowej, przewidziano 8 projektów za ponad 3,2 mld zł. Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe przyczynią się do poprawy standardu podróży w regionie i w połączeniach dalekobieżnych - mówił w Zamościu.

Te trzy miliardy złotych sprawiają, że inwestycje kolejowe należą do największych w ostatnich latach w naszym regionie. Dla porównania, budowa lotniska kosztowała ponad 400 mln złotych.

Największą inwestycją jest oczywiście modernizacja linii nr 7 na odcinku Lublin - Otwock. Tylko na terenie naszego regionu przedsięwzięcie pochłonie ok. 2 mld zł (całość niemal 4 mld zł). Realne prace na torach mają się rozpocząć w czerwcu przyszłego roku.

Zaznaczmy jeszcze tylko, że podczas tej wielkiej modernizacji pociągi jadące do Warszawy będą musiały korzystać z objazdu przez Parczew i Łuków. To niestety wydłuży podróż o 40 minut w porównaniu z dzisiejszym rozkładem. Ale kiedy już mieszkańcy Lublina przecierpią tę sytuację, to (w 2020 r.) kolej wynagrodzi im to nowym przystankiem Lublin Zachód, który powstanie w okolicy ul. Granitowej.

Prezes kolejowej spółki potwierdził też, że modernizacja „siódemki” nie zakończy się na Lublinie. Na liście najpilniejszych inwestycji jest odcinek Lublin - Dorohusk. Pieniądze? - Środki krajowe - ogłosił Merchel.

Trzeba też powiedzieć o budowie Wschodniej Magistrali Kolejowej. To przedsięwzięcie składające się z wielu projektów, a mające połączyć Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

Kolejowe inwestycje mają służyć nie tylko składom pasażerskim, ale też towarowym. - Dla gospodarki ważne jest usprawnienie przewozów, m.in. pociągów towarowych, węglowych z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec i na wschodniej granicy z Ukrainą i Białorusią - dodał Merchel.

Skrócenie czasu podróży na trasie Lublin - Zamość będzie możliwe dzięki budowie łącznic kolejowych w Rejowcu i Zawadzie. Gdy powstaną, pociągi nie będą musiały dwukrotnie zmieniać kierunków jazdy. A dzięki temu pasażerowie zyskają na czasie.

W tym przypadku jest jeden problem. Budowa łącznic na razie znajduje się na tzw. liście inwestycji rezerwowych Krajowego Programu Kolejowego. Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek wyjaśniał, że kolej cały czas poszukuje źródeł pozyskania pieniędzy, za które mogłyby być zrealizowane inwestycje rezerwowe. Zamojski poseł PiS Sławomir Zawiślak apelował o to, żeby lubelskie plany kolejowe zostały potraktowane poważnie.

- Zamojszczyzna wydaje się być białą plamą na mapie dalekobieżnych połączeń. Pozbawienie Zamościa i Roztocza możliwości codziennego podróżowania koleją spowodowało utrudnienia w komunikacji zarówno mieszkańców, jak i turystów. W grudniu powraca codzienne połączenie na trasie Zamość - Rzeszów - Kraków - Częstochowa - Opole - Wrocław - Poznań - Szczecin - poinformował wczoraj poseł.

Lista rezerwowa liczy sześć pozycji wycenionych na 800 milionów złotych. I jeszcze dwie dobre, kolejowe informacje. Kilka dni temu zaczął w Zamościu funkcjonować nowy przystanek Mokre, a od wczoraj nowy dworzec mają Puławy. Zakończyła się właśnie przebudowa starego obiektu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubelskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto