Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lubelska ekobenzyna będzie produkowana w woj. łódzkim

Aleksandra Dunajska
Stanisław Jabłoński, prezes Ekobenz, a obok pilotażowa instalacja zbudowana przy ul. Zimnej
Stanisław Jabłoński, prezes Ekobenz, a obok pilotażowa instalacja zbudowana przy ul. Zimnej Małgorzata Genca
Ekologiczne biopaliwo z alkoholu, powstałe na podstawie opracowanej w Lublinie technologii, kierowcy będą mogli kupić już w przyszłym roku. Produkcja ruszy jednak nie na Lubelszczyźnie, ale w Kleszczowie w województwie łódzkim. Firma Ekobenz nie wyklucza jednak, że za kilka lat instalacja powstanie także w naszym regionie - prawdopodobnie w gminie Krzczonów.

Nowatorską technologią w 2006 r. lokalnych przedsiębiorców zainteresował prof. Dobiesław Nazimek, chemik z UMCS. Polega na tym, że etanol gorzelniany 92 proc. lub przemysłowy 96 proc. czyli spirytus, w obecności katalizatora, w temperaturze około 300 stopni, pod ciśnieniem 20 barów jest odwadniany, a potem następuje synteza do węglowodorów o parametrach identycznych do tych, zawartych w benzynie z ropy naftowej.

Ponad dwa lata temu firma Ekobenz Stanisława Jabłońskiego i Waldemara Zaniuka pozyskała unijne dofinansowanie - 21,6 mln zł na ten wart 31,4 mln zł projekt. Technologię przemysłową spółka opracowała we własnym laboratorium. Przy ul. Zimnej w Lublinie zbudowano niewielką, pilotażową instalację - żeby sprawdzić, na ile pomysł sprawdzi się w praktyce.

- Badania są w końcowej fazie. Wynika z nich, że wartość energetyczna naszej benzyny to 43 megadżule na kilogram, podczas gdy dostępne dziś na rynku paliwo z ropy ma 42,6 MJ/kg. Liczba oktanowa naszego paliwa to 98 - wylicza Stanisław Jabłoński. - Naszą benzynę, jako jedyne spośród dostępnych dziś na rynku biopaliw, będzie można stosować jako paliwo samoistne w silnikach najnowszej generacji, bez konieczności dokonywania w nich zmian. Będzie ono wolne od etanolu, co oznacza lepszą pracę silnika. Zawiera też niewielką ilość benzenu, co skutkuje niską szkodliwością dla środowiska - wylicza Jabłoński.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa instalacji produkującej ekologiczną benzynę na skalę przemysłową. Rocznie - 22,5 tys. ton. Paliwo ma być na rynku już w przyszłym roku. Wytwórnia zatrudni 85 osób, ale nie ruszy na Lubelszczyźnie tylko w Bogumiłowie w gm. Kleszczów (woj. łódzkie). - Zależało nam na tym, żeby uruchomić ją w naszym województwie. Poszukiwaliśmy działki pod inwestycję, rozmawialiśmy z władzami gmin m.in. w Lublinie, w Niemcach, Puławach, Lubartowie, Puchaczowie. Okazało się, że ceny i oferowane warunki są dla nas nie do przyjęcia - tłumaczy Stanisław Jabłoński. - Tymczasem Kleszczów zaoferował w pełni uzbrojoną działkę za cenę kilkukrotnie niższą - wyjaśnia.

Prezes Ekobenz zapowiada jednak, że zamierza uruchomić kolejną - kilkakrotnie większą - wytwórnię na Lubelszczyźnie. - Na razie pod uwagę bierzemy m.in. gminę Krzczonów. Myślę, że będzie to możliwe za 3-4 lata. Chcielibyśmy, żeby obok produkcji benzyny funkcjonowała tu gorzelnia. Pozwoliłoby to na wykorzystanie potencjału regionalnego rolnictwa - etanol mógłby być wytwarzany z buraków cukrowych, ziemniaków czy kukurydzy. Bo w Kleszczowie etanol będziemy sprowadzać, najprawdopodobniej zza granicy - ze względu na wysokie ceny w Polsce - tłumaczy Jabłoński.

Na lubelską inwestycję nie będzie już jednak unijnych pieniędzy. Jabłoński uważa, że to nie przeszkoda. - Już dziś pukają do nas inwestorzy. Czekają na oficjalne potwierdzenie opłacalności inwestycji. My już dziś jesteśmy jej pewni ale inwestorzy chcą poznać wyniki pracy instalacji przemysłowej - podkreśla.

Jaka będzie cena ekologicznego paliwa? - Myślę, że zbliżona do ceny benzyny z ropy. Nasza benzyna - biopaliwo II generacji - jest najwyższej jakości i to nią chcemy konkurować - zaznacza Jabłoński.

Prof. Adam Kupczyk z warszawskiej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego uważa, że lubelska firma ma duże szanse na powodzenie. Bo, jak wyjaśnia, spalanie jej paliwa, jako benzyny drugiej generacji, oznacza niższą emisję CO2.- Ta technologia jest innowacyjna nie tylko w skali polskiej, ale też europejskiej - dodaje.

Mniej optymistyczny jest Adam Stępień, dyrektor Krajowej Izby Biopaliw: - Determinantą sukcesu będzie cena surowca czyli etanolu. Jeśli kalkulacje dla projektu były robione kilka lat temu, dziś mogą się okazać chybione, bo cena etanolu bardzo wzrosła.


Nasze serwisy:
Kronika policyjna Lubelszczyzny
Repertuar lubelskich kin
Lubelski informator miejski
Z przymrużeniem oka

Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto